Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului, Editia a II-a, revizuita si adaugita - Steliana Rizeanu
PRP: 50,00 lei (-9,98%)
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 45,01 lei
Diferență: 4,99 lei
Disponibilitate: în stoc
Livrare estimată: Vineri, 8 Noi. 2024
Autor: Steliana Rizeanu
ISBN: 9786065919242
Editura: Universitara
Anul publicării: 2014
Pagini: 201
Categoria: Carte universitara
DESCRIERE
Cuprins
Prefata / 9
CAPITOLUL I
Psihologie clinica: delimitari conceptuale / 13
1. Definirea psihologiei clinice / 13
2. Criterii ale dezvoltarii psihice normale / 15
3. Competentele psihologului clinician / 20
CAPITOLUL II
Psihodiagnostic si evaluare clinica: concepte de baza / 24
1. Definirea termenilor de psihodiagnostic si evaluare clinica / 24
2. Factorii etiologici ai bolii / 27
3. Examenul psihologic / 28
4. Limitele psihodiagnosticului si evaluarii clinice / 31
CAPITOLUL III
Psihodiagnostic multiaxial conform DSM IV / 33
1. Definirea tulburarii mentale / 33
2. Prezentarea principalelor axe ale DSM IV-TR si a continuturilor acestora / 34
CAPITOLUL IV
Psihodiagnostic si evaluare clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 41
1. Psihodiagnostic si evaluare clinica validate stiintific / 41
a. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile de pe Axa I a DSM - SCID I / 42
b. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Clinice de Personalitate de pe Axa II a DSM - SCID II / 43
c. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Sugarului, Copilului si Adolescentului KID-SCID / 43
d. Sistemul de Evaluare Clinica SEC / 47
e. Platforma de Psihodiagnostic si Evaluare Clinica Validata Stiintific PEC / 48
2. Etapele procesului de diagnostic si evaluare clinica / 48
3. Componentele psihologice investigate in cursul interviului clinic / 51
CAPITOLUL V
Conceptualizarea clinica / 54
1. Definirea conceptualizarii clinice / 54
2. Conceptualizarea clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 54
3. Prototipul unui demers terapeutic / 58
CAPITOLUL VI
Evaluarea cu ajutorul testelor psihologice / 60
1. Definitia testelor / 60
2. Caracteristicile psihometrice ale testelor / 62
3. Clasificarea testelor / 66
4. Aspecte etice in aplicarea testelor / 67
CAPITOLUL VII
Psihodiagnosticul tulburarilor diagnosticate in perioada copilariei si adolescentei / 70
1. Evaluarea psihologica a copilului si adolescentului / 70
2. Testele psihologice utilizate in psihodiagnoza copilului si adolescentului / 75
3. Tehnici expresiv-creative utilizate in psihodiagnoza si terapia copilului / 79
CAPITOLUL VIII
Psihodiagnosticul tulburarilor hiperchinetice si opozante / 83
1. Caracteristici si clasificare / 83
2. Programul terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperchinetic si opozant – THOP / 86
3. Etapele programului THOP si principii de organizare / 90
4. Scale de diagnosticare a tulburarii de hiperactivitate cu deficit de atentie ADHD / 92
CAPITOLUL IX
Psihodiagnosticul tulburarilor anxioase / 94
1. Tulburarile anxioase / 94
2. Criteriile de diagnostic pentru anxietatea generalizata / 96
3. Evaluarea atacului de panica / 97
4. Instrumente de diagnosticare a anxietatii si a atacului de panica / 99
CAPITOLUL X
Psihodiagnosticul tulburarilor depresive / 103
1. Depresia la copii si adolescenti / 103
2. Criteriile de diagnostic ale unui episod depresiv major / 106
3. Instrumente de diagnosticare a depresiei / 108
4. Factorii de risc ai aparitiei depresiei la adolescenti / 117
CAPITOLUL XI
Psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta / 120
1. Definirea termenilor / 120
2. Factorii de risc ai abuzului de droguri la adolescenti / 121
3. Evaluarea psihologica a tulburarilor in legatura cu o substanta / 123
CAPITOLUL XII
Evaluarea stadiului schimbarii individuale / 127
1. Modelul transteoretic al schimbarii umane / 127
2. Teoria motivatiei PRIME/ 131
CAPITOLUL XIII
Psihodiagnosticul jocului de sansa patologic / 133
1. Jocul de sansa patologic: definire, caracteristici / 133
2. Criteriile de diagnosticare a jocului de sansa patologic / 135
3. Instrumente de diagnosticare pentru jocul de sansa patologic / 137
CAPITOLUL XIV
Vulnerabilitate si rezilienta / 143
1. Risc si vulnerabilitate / 143
2. Modele explicative ale factorilor de risc / 144
3. Evaluarea factorilor de risc / 145
4. Rezilienta: definire, caracteristici / 146
5. Evaluarea rezilientei / 149
CAPITOLUL XV
Raportul psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
1. Elementele raportului psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
2. Model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica / 154
CAPITOLUL XVI
Extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog cu libera practica / 159
1. Misiunea psihologului. Scopul si rolul profesiei de psiholog / 159
2. Principiile fundamentale in exercitarea profesiei de psiholog / 160
3. Raspunderea disciplinara / 174
Bibliografie / 187
Anexa 1 - Formular de raportare a evaluarii multiaxiale / 194
Anexa 2 - Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002 / 196
Anexa 3 - Scala Yale-Brown de evaluare a obsesiilor si compulsiilor / 200
CAPITOLUL I
Psihologie clinica: delimitari conceptuale / 13
1. Definirea psihologiei clinice / 13
2. Criterii ale dezvoltarii psihice normale / 15
3. Competentele psihologului clinician / 20
CAPITOLUL II
Psihodiagnostic si evaluare clinica: concepte de baza / 24
1. Definirea termenilor de psihodiagnostic si evaluare clinica / 24
2. Factorii etiologici ai bolii / 27
3. Examenul psihologic / 28
4. Limitele psihodiagnosticului si evaluarii clinice / 31
CAPITOLUL III
Psihodiagnostic multiaxial conform DSM IV / 33
1. Definirea tulburarii mentale / 33
2. Prezentarea principalelor axe ale DSM IV-TR si a continuturilor acestora / 34
CAPITOLUL IV
Psihodiagnostic si evaluare clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 41
1. Psihodiagnostic si evaluare clinica validate stiintific / 41
a. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile de pe Axa I a DSM - SCID I / 42
b. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Clinice de Personalitate de pe Axa II a DSM - SCID II / 43
c. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Sugarului, Copilului si Adolescentului KID-SCID / 43
d. Sistemul de Evaluare Clinica SEC / 47
e. Platforma de Psihodiagnostic si Evaluare Clinica Validata Stiintific PEC / 48
2. Etapele procesului de diagnostic si evaluare clinica / 48
3. Componentele psihologice investigate in cursul interviului clinic / 51
CAPITOLUL V
Conceptualizarea clinica / 54
1. Definirea conceptualizarii clinice / 54
2. Conceptualizarea clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 54
3. Prototipul unui demers terapeutic / 58
CAPITOLUL VI
Evaluarea cu ajutorul testelor psihologice / 60
1. Definitia testelor / 60
2. Caracteristicile psihometrice ale testelor / 62
3. Clasificarea testelor / 66
4. Aspecte etice in aplicarea testelor / 67
CAPITOLUL VII
Psihodiagnosticul tulburarilor diagnosticate in perioada copilariei si adolescentei / 70
1. Evaluarea psihologica a copilului si adolescentului / 70
2. Testele psihologice utilizate in psihodiagnoza copilului si adolescentului / 75
3. Tehnici expresiv-creative utilizate in psihodiagnoza si terapia copilului / 79
CAPITOLUL VIII
Psihodiagnosticul tulburarilor hiperchinetice si opozante / 83
1. Caracteristici si clasificare / 83
2. Programul terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperchinetic si opozant – THOP / 86
3. Etapele programului THOP si principii de organizare / 90
4. Scale de diagnosticare a tulburarii de hiperactivitate cu deficit de atentie ADHD / 92
CAPITOLUL IX
Psihodiagnosticul tulburarilor anxioase / 94
1. Tulburarile anxioase / 94
2. Criteriile de diagnostic pentru anxietatea generalizata / 96
3. Evaluarea atacului de panica / 97
4. Instrumente de diagnosticare a anxietatii si a atacului de panica / 99
CAPITOLUL X
Psihodiagnosticul tulburarilor depresive / 103
1. Depresia la copii si adolescenti / 103
2. Criteriile de diagnostic ale unui episod depresiv major / 106
3. Instrumente de diagnosticare a depresiei / 108
4. Factorii de risc ai aparitiei depresiei la adolescenti / 117
CAPITOLUL XI
Psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta / 120
1. Definirea termenilor / 120
2. Factorii de risc ai abuzului de droguri la adolescenti / 121
3. Evaluarea psihologica a tulburarilor in legatura cu o substanta / 123
CAPITOLUL XII
Evaluarea stadiului schimbarii individuale / 127
1. Modelul transteoretic al schimbarii umane / 127
2. Teoria motivatiei PRIME/ 131
CAPITOLUL XIII
Psihodiagnosticul jocului de sansa patologic / 133
1. Jocul de sansa patologic: definire, caracteristici / 133
2. Criteriile de diagnosticare a jocului de sansa patologic / 135
3. Instrumente de diagnosticare pentru jocul de sansa patologic / 137
CAPITOLUL XIV
Vulnerabilitate si rezilienta / 143
1. Risc si vulnerabilitate / 143
2. Modele explicative ale factorilor de risc / 144
3. Evaluarea factorilor de risc / 145
4. Rezilienta: definire, caracteristici / 146
5. Evaluarea rezilientei / 149
CAPITOLUL XV
Raportul psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
1. Elementele raportului psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
2. Model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica / 154
CAPITOLUL XVI
Extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog cu libera practica / 159
1. Misiunea psihologului. Scopul si rolul profesiei de psiholog / 159
2. Principiile fundamentale in exercitarea profesiei de psiholog / 160
3. Raspunderea disciplinara / 174
Bibliografie / 187
Anexa 1 - Formular de raportare a evaluarii multiaxiale / 194
Anexa 2 - Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002 / 196
Anexa 3 - Scala Yale-Brown de evaluare a obsesiilor si compulsiilor / 200
Cuvant inainte
Psihodiagnosticul clinic vizeaza cunoasterea factorilor psihologici cu relevanta pentru sanatate si boala; aceasta cunoastere se realizeaza prin procesul de evaluare clinica, in care se utilizeaza metode precum testarea psihologica, interviul clinic, etc. (David, 2006).
Evaluarea psihologica este un demers psihodiagnostic integrativ care presupune corelarea rezultatelor furnizate de testele psihologice cu datele obtinute prin alte metode: observatia, interviul, analiza produselor activitatii.
Manualul de Diagnostic si Statistica a Tulburarilor Mentale - DSM IV-TR cuprinde o clasificare a tulburarilor mentale care a fost elaborata pentru a fi utilizata in conditii clinice de invatamant si cercetare.
Tulburarea mentala este definita drept “un pattern sau sindrom psihologic sau comportament semnificativ clinic care apare la un individ si care este asociat cu o detresa prezenta (simptom suparator) sau incapacitate (deteriorare in unul sau mai multe domenii de functionare) sau cu un risc crescut de a suferi moartea, durerea, infirmitatea sau pierderea importanta a libertatii”(DSM-IV-TR-2000).
Lucrarea intitulata Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului se adreseaza psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor, studentilor la psihologie si masteranzilor in psihologie clinica si psihoterapie, asistentilor sociali si psihopedagogilor care lucreaza cu copiii si adolescentii si nu in ultimul rand, parintilor care doresc sa-si imbunatateasca relatiile cu copiii lor sau sa-si clarifice anumite aspecte problematice ce apar in cadrul relatiilor cu acestia.
Lucrarea poate fi utila si celor care isi desfasoara activitatea profesionala in invatamant: educatorilor din gradinite, invatatorilor si profesorilor care intampina in activitatea lor diverse dificultati de relationare cu copiii si adolescentii.
Volumul de fata este structurat intr-un numar de 16 capitole, dintre care primele 14 se refera la aspecte teoretice privind psihodiagnosticul si evaluarea clinica, iar ultimele doua cuprind un model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica si un extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog, cu accent pe scopul si rolul profesiei de psiholog si principiile fundamentale in exercitarea acestei profesii.
Primele doua capitole cuprind definirea psihologiei clinice, criteriile dezvoltarii psihice normale, competentele psihologului clinician, conceptele de baza utilizate in psihodiagnoza si evaluarea clinica si caracteristicile examenului psihologic.
In capitolul trei am definit tulburarea mentala, am descris principalele axe ale DSM IV-TR si continuturile acestora si am enumerat pasii ce vor fi parcursi pentru calcularea scorului indicelui general de functionare GAF.
Capitolul patru se refera la psihodiagnosticul si evaluarea clinica validate stiintific si cuprinde o descriere a interviurilor clinice structurate - SCID I, SCID II si KID-SCID, recomandate in vederea utilizarii corecte a diagnosticului pe baza DSM.
Capitolele cinci si sase cuprind informatii privind conceptualizarea clinica si evaluarea cu ajutorul testelor psihologice.
In capitolul sapte sunt prezentate caracteristicile evaluarii psihologice a copilului si adolescentului si principalele teste psihologice utilizate in cadrul acestei etape de varsta.
Capitolele opt, noua si zece cuprind aspecte privind psihodiagnosticul si evaluarea clinica a tulburarilor hiperchinetice si opozante, a depresiei si anxietatii la copii si adolescenti si instrumentele utilizate in acest sens.
Capitolele unsprezece, doisprezece si treisprezece se refera la psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta, al jocului de sansa patologic si la stadiile schimbarii individuale.
In capitolul paisprezece sunt abordate notiunile de risc si vulnerabilitate, modelele explicative ale factorilor de risc si rezilienta.
Evaluarea psihologica este un demers psihodiagnostic integrativ care presupune corelarea rezultatelor furnizate de testele psihologice cu datele obtinute prin alte metode: observatia, interviul, analiza produselor activitatii.
Manualul de Diagnostic si Statistica a Tulburarilor Mentale - DSM IV-TR cuprinde o clasificare a tulburarilor mentale care a fost elaborata pentru a fi utilizata in conditii clinice de invatamant si cercetare.
Tulburarea mentala este definita drept “un pattern sau sindrom psihologic sau comportament semnificativ clinic care apare la un individ si care este asociat cu o detresa prezenta (simptom suparator) sau incapacitate (deteriorare in unul sau mai multe domenii de functionare) sau cu un risc crescut de a suferi moartea, durerea, infirmitatea sau pierderea importanta a libertatii”(DSM-IV-TR-2000).
Lucrarea intitulata Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului se adreseaza psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor, studentilor la psihologie si masteranzilor in psihologie clinica si psihoterapie, asistentilor sociali si psihopedagogilor care lucreaza cu copiii si adolescentii si nu in ultimul rand, parintilor care doresc sa-si imbunatateasca relatiile cu copiii lor sau sa-si clarifice anumite aspecte problematice ce apar in cadrul relatiilor cu acestia.
Lucrarea poate fi utila si celor care isi desfasoara activitatea profesionala in invatamant: educatorilor din gradinite, invatatorilor si profesorilor care intampina in activitatea lor diverse dificultati de relationare cu copiii si adolescentii.
Volumul de fata este structurat intr-un numar de 16 capitole, dintre care primele 14 se refera la aspecte teoretice privind psihodiagnosticul si evaluarea clinica, iar ultimele doua cuprind un model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica si un extras din Codul deontologic al profesiei de psiholog, cu accent pe scopul si rolul profesiei de psiholog si principiile fundamentale in exercitarea acestei profesii.
Primele doua capitole cuprind definirea psihologiei clinice, criteriile dezvoltarii psihice normale, competentele psihologului clinician, conceptele de baza utilizate in psihodiagnoza si evaluarea clinica si caracteristicile examenului psihologic.
In capitolul trei am definit tulburarea mentala, am descris principalele axe ale DSM IV-TR si continuturile acestora si am enumerat pasii ce vor fi parcursi pentru calcularea scorului indicelui general de functionare GAF.
Capitolul patru se refera la psihodiagnosticul si evaluarea clinica validate stiintific si cuprinde o descriere a interviurilor clinice structurate - SCID I, SCID II si KID-SCID, recomandate in vederea utilizarii corecte a diagnosticului pe baza DSM.
Capitolele cinci si sase cuprind informatii privind conceptualizarea clinica si evaluarea cu ajutorul testelor psihologice.
In capitolul sapte sunt prezentate caracteristicile evaluarii psihologice a copilului si adolescentului si principalele teste psihologice utilizate in cadrul acestei etape de varsta.
Capitolele opt, noua si zece cuprind aspecte privind psihodiagnosticul si evaluarea clinica a tulburarilor hiperchinetice si opozante, a depresiei si anxietatii la copii si adolescenti si instrumentele utilizate in acest sens.
Capitolele unsprezece, doisprezece si treisprezece se refera la psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta, al jocului de sansa patologic si la stadiile schimbarii individuale.
In capitolul paisprezece sunt abordate notiunile de risc si vulnerabilitate, modelele explicative ale factorilor de risc si rezilienta.
Categorii librarie online
-Edituri /Promotii
-Cărţi noi
-- 100,00 lei
- 97,50 lei
- 74,00 lei
Promoţii
-- 71,10 leiPRP: 79,00 lei (-10%)
- 54,00 leiPRP: 60,00 lei (-10%)
- 71,10 leiPRP: 79,00 lei (-10%)
RECENZII