Lasa-ti mintea sa infloreasca
Contact: 0724.900.100 / 0736.361.210

Omar cel orb (Daniela Zeca Buzura)

PRP: 28,85 lei (-9,98%)
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 25,97 lei
Diferență: 2,88 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
ISBN: 9789734624096
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 264
Format: 13x20 cm.
Categoria: Beletristica

DESCRIERE

Omar cel orb este o carte palpitanta despre paradis si infern, iubire, credinta si moarte, prin care Daniela Zeca anuleaza un mit: acela care ne convingea ca un autor scrie cel mai bine despre lucrurile, evenimentele sau oamenii care ii apartin in mod nativ. Acest ultim roman al trilogiei orientale, semnate de prozatoare, afirma raspicat ca, in mileniul al treilea, subiectele, dar si problemele lumii globale sint ale tuturor si nu le putem rezolva decit impartasindu-le.
Exotismul oriental ori febra pasiunii din Istoria romantata a unui safari sau din Demonii vintului lasa acum loc luciditatii amare fata de lumea controversata si uluitoare a Iranului contemporan.

„Intr-o lume care se lasa tot mai mult colonizata emotional de cliseele occidentale, Daniela Zeca are curajul de a privi in directia opusa... Ea scrie un roman initiatic inspirat de un Orient caruia, dintr-o lenesa orbire, ii ignoram oglinzile vitale.” (Matei Visniec)
„Daniela Zeca face parte dintre putinii scriitori romani de azi care au o viziune transnationala asupra existentei, definindu-se nu ca un autor local, ci ca o constiinta a lumii contemporane. Si este, in acelasi timp, unicul scriitor roman de azi capabil sa reprezinte in deplina cunostinta de cauza, in carti de o valoare remarcabila, civilizatia Orientului Mijlo-ciu. Romanul Omar cel orb (care poate fi citit si separat, avind inde-pendenta narativa) completeaza in mod fericit o trilogie, in a carei componenta mai intra Istoria romantata a unui safari si Demonii vintului, amindoua– bestselleruri. Acest nou roman aduce in centrul atentiei o experienta umana paradoxala, traita in termenii intelepciunii misterioase propagate in lume de Zoroastru (Zarathustra). Cu arta ei de a scrie, prozatoarea ne (acesta este termenul cel mai potrivit pentru a numi efectul exceptionalului ei talent literar asupra noastra) in Iranul de acum si de altadata, in Iranul dintotdeauna, initiindu-ne in adevaruri despre care simtim ca ni le reaminteste, nu ca ni le comunica. Cind terminam de citit cartea, ne trebuie timp ca sa intelegem unde ne aflam in realitate.” (Alex. Stefanescu)
 
„Intr-o poveste de dragoste si destine imbucatite precum oglinzile persane, Daniela Zeca ne invita sa cunoastem prin ochii eroului sau Omar o tara orientala enigmatica si plina de contradictii, dar sa ne si recunoastem in povestea unui exil. Omar este povestitorul orb autoexilat din Iranul sofisticat al civilizatiilor si religiilor suprapuse intr-o tara est-europeana (România?) a instinctelor primare recent eliberate din chin-gile totalitarismului. Sensibila, fina observatoare si pe alocuri cruda, autoarea ne ofera descrierea unui alt Orient, necunoscut noua, intr-o carte ce nu poate fi lasata din mâna.” (Alexandru Balasescu)

RECENZII

Rating general
5 (1 recenzie)
5 stele
1
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
0
1 stea
0
Spune-ne opinia ta despre acest produs!
scrie o recenzie
5

Est-etica zoroastrului Omar

Sînt cărți pe care le citești la timp, adică – în limbajul tradițional – imediat după ce au ieșit de sub tipar, dar ajungi să scrii despre ele la mult timp după aceea. Poate trece chiar și un deceniu de la apariție, cum este cazul cu un roman-document scris de Daniela Zeca (v. „Omar cel orb”, Polirom, 2012). În pofida acestei conjuncturi date de frecarea timpului, narațiunea nu-mi pare azi deloc efasată, dimpotrivă, dovedește că timpul – supremul, singurul și sigurul silogism – a lucrat în favoarea semnificațiilor ei, așa cum se întîmplă de altfel cu discursul care istorisește experiențe limită irepetabile.Daniela Zeca Buzura – ca să invocăm deodată cele două ipostaze ale sale: autor de ficțiune, dar și publicist, eseist și critic literar – are o biografie intelectuală densă și viguroasă, cu vămi ale unor izbînzi spirituale trecute cu o morală și un profesionalism desăvîrșite. Are un doctorat dat cu Paul Cornea pe o temă de poetică a romanului polițist, universitar cu preocupări în sfera științelor comunicării, cu ani mulți de gazetărie strălucită în televiziunea română (este fondatoarea unui fel de paradigmă a structurii canalului TVR Cultural, unde a lucrat între 2004-2012, inclusiv ca director), a publicat critică literară, eseuri media, romane, ultimul dintre ele fiind „La taclale cu idolii” (Polirom, 2015). *La „Omar cel orb”, Daniela Zeca Buzura a lucrat cu uneltele ziaristului de investigație, la constatări adăugînd și pe cele ale unui antropolog iscusit și sincer interesat de misterele lumii orientale. Este o lungă și dinamică poveste despre prietenie, credință, dragoste și moarte, un roman macerat vreme de doi ani, în atmosfera insolită a uneia din cele mai vechi religii ale lumii, pe pământul lui Zarathustra, personajul care l-a înrîurit și pe filologul-filosof Nietzsche.Intriga narațiunii este simplă. Omar, iranian din Yazd, una din cele treizeci de provincii ale țării, crescut nu în tradiția musulmană, ci zoroastriană, s-a lepădat de orice credință și pleacă în Europa de Est, mai exact în România. El dezertează pur și simplu din căminul său, pleacă pentru ca să-și petreacă sărbătorile de iarnă, fără să-i anunțe pe Ghazal, soția, și Armin, băiatul său. Omar nu se mai întoarce însă acasă. Își face prieteni, trăiește sub măști ale identității, numele lui e deformat: i se spune ba Homar, ba Homer, ba are chiar și o poreclă, Omar teroristu’. Nu-i străin de aventuri amoroase, face și avere, iar cînd avea cincizeci de ani, rămîne fără vedere. Un personaj al cărui destin o interferat vremelnic cu mentalitatea est-etică a spațiului european. Un om care, așa cum îi apare aevea lui Ghazal în ultimile sale clipe de viață, cu toate că a orbit, poate spune că vede mai bine ca înainte... Sînt cuvintele cu care de altfel se încheie romanul.De partea cealaltă, Ghazal continuă să trăiască în Iran, la Teheran, își crește copilul, practică avocatura și suportă cît poate influențele mentalului colectiv. Se îndrăgostește la un moment dat de un ziarist, dar va rămîne după o vreme singură, e denunțată pentru adulter (abatere gravă), arestată și condamnată („Trebuie căsăpită cu pietre!”). Obiceiurile și credința fundamentalismului islamic conturează cît se poate de limpede imaginea nu a violenței simbolice, ci a celei fizice. De pe fața lui Ghazal a căzut burka, adică vălul protector, ceea ce vedem este chipul unei femei ispititoare care nu poate ascunde, totuși, semnele unei suferințe. Iranul ne apare ca un loc în care răul, poate cu majusculă, generează experimente crucix, așa de incredibil de terifiant este ceea ce se petrece sub cupola unei mentalități austere. *Tema romanului e incitantă și trimite, între altele, la o dezbatere asupra relației dintre identitate și alteritate, altfel spus, dintre eu, tu și celălalt. Prin tablourile ei, narațiunea pendulează între „placenta” lui Omar, personajul principal, și spațiul mental iranian, aici unde își tîrăște rădăcinile Ghazal, ființa care rămîne captivă barbariei concretului. Este activă, totodată, o tiranie a trecutului pe care, sub forța tradiției și a prejudecăților inerțiale, iranianul de rînd nu o poate învinge. Iar orbirea fizică a lui Omar, punctul final în scenariul de retragere în sine, face din procesul de interiorizare istmul luminos și misterios al cărții. Prozatoarea Daniela Zeca Buzura descoperă uimită trei toposuri, tot atîtea invariante: copilăria, spaima de moarte și religia, invariabile care au marcat decisiv mentalul. Se adaugă o anume tehnică a contrastului narativ, după cum constatăm și o strategie intertextuală productivă, prin apelul la texte sapiențiale, la folclor și proverbe, la varii elemente teoretice. Contrastul este exhibat de dialogul dintre tradiție, cu valențele sale de primitivitate, și modernitate: stau alături craniul unui animal, obiect cu care se bea apă, și computerul. Vorbind de aiatolahul Khomeini, de simulacrul depunerii unor coroane la mormîntul lui Cyrus și de ospățul din 1971 al lui Reza Pahlavi, prozatoarea nu ezită să invoce că în timp ce oaspeții se ghiftuiau cu bucate și vinuri alese, „măgarii mai lăsau balega prin bazarele din Teheran”. Lupa observațiilor prozatoarei este cu mai multe focare, căci autoarea s-a încercat și în poezie, în critica literară și critica media, a realizat emisiuni la radio și la televiziune. Este un specialist îndelung exersat în munca de televiziune, a învățat bine de la Umberto Eco ce înseamnă neoteleviziunea, după cum a asimilat fecund lecțiile lui Pierre Bourdieu, Jean Baudrillard și Erving Goffman. Toate aceste surse au favorizat valoric o anumită inteligență filmică de construcție a romanului.Apărută în colecția „Ego”, cartea pe care o comentăm este partea din urmă a unei trilogii tipărite la Polirom: „Istoria romanțată a unui Safari” (2009), unde acțiunea se petrece în Africa de Nord, și „Demonii vîntului” (2010), care are ca topos Dubai. Apariții care aveau în spate un debut poetic, „Orfeea” (1994), un volum de proză, „Îngeri pe carosabil” (2000), „Melonul domnului comisar” (2005, la origine teză de doctorat), vreo trei cercetări științifice care au ca problematică jurnalismul de televiziune (2005, 2007, 2009).Teoretician și practician în sfera controversatelor științe ale comunicării, prozator cu volume de valoare și succes, un om care a văzut multe locuri și locuitori exotici, după cum a trăit experiențe indelebile, Daniela Zeca rămîne, odată cu ele și pe deasupra lor, un cunoscut și apreciat om de televiziune, ai cărui idoli sînt imaginea, sunetul și ideea. Ca și Eugenia Vodă cu excelenta sa emisiune „Profesioniștii”, ea ne-a sedus în ultima vreme, din 2015 încoace, sîmbătă dimineața, cu „Mic dejun cu un campion” (TVR 2), un construct media în care-și etalează deloc ostentativ, față-n față cu invitați de elită (o convorbit cu multe zeci de personalități remarcabile), o maieutică inteligentă, mobilitate intelectuală și, lucru rar la realizatorii de televiziune, o sinceră căldură sufletească.
mai mult

Titluri de același autor

Created in 0.3234 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.
Viziteaza site-ul LibrariaDelfin.ro pe ShopMania Ghidul tau autentic de shopping.