Leul din Sion - Silviu Tatu
DESCRIERE
Mesajul scurt al profetilor minori ofera nu doar o critica ascutita, ci si solutii concrete
Este una sa stii si alta sa practici ce stii. Profetii ne invata ceea ce Dumnezeu le-a descoperit si vom fi castigati daca luam aminte la mesajul lor.
Lucrarea aceasta intentioneaza sa recupereze contributiile catorva dintre profetii minori pentru pupitrul si amvonul Bisericii din Romania. Profetii Amos, Iona, Tefania si Hagai, alaturi de ceilalti opt din colectia Celor Doisprezece, sunt supranumiti „minori” doar pentru ca au avut niste contributii literare scurte, insa problematica abordata era relevanta, critica ascutita si solutiile radicale. Prezenta lor de-a dreptul meteorica in istoria lui Israel nu a trecut neobservata, din moment ce lucrarile lor, chiar daca sunt concise, au fost colectate si pastrate pentru posteritate.
Tematica regasita in mesajele lor inspirate de Duhul Sfant este extrem de diversa, pornind de la preocuparile pentru dreptate sociala (Amos), la indurarea aratata de Dumnezeu neamurilor (Iona), la calitatea vorbirii si evitarea superstitiilor (Tefania) si pana la prioritatea slujirii lui Dumnezeu (Hagai). Acestea se impletesc cu sentintele pronuntate de Dumnezeu asupra evreilor si neevreilor deopotriva pentru purtarea sub nivelul asteptarilor Sale si desconsiderarea reglementarilor aflate in vigoare in societate.
Nadajduiesc ca acest volum sa contribuie la improspatarea mesajelor profetice ale lui Amos, Iona, Tefania si Hagai pentru romanii generatiei noastre.
Descopera relevanta mesajelor profetilor antici in contextul spiritual actual.
Ce folos poate avea un cititor care traieste intr-o lume complicata si sofisticata din lectura unei carti antice care vorbeste despre dreptatea lui Dumnezeu? Daca Dumnezeu este intr-adevar standardul nostru de adevar si dreptate atunci cunostinta despre dreptatea lui Dumnezeu ar trebui sa ne ajute la ajustarea convingerilor proprii despre adevar si dreptate.
Profetul Amos Il imagineaza pe Dumnezeu ca pe un leu activ care isi anunta prezenta, avertizandu-si potentialii dusmani de dreptul asupra teritoriului sau, pe vremea cand casa regala a lui Ieroboam preluase imaginea leului ragind ca simbol al stapanirii sale.
Iona stia ca Dumnezeu este indurator si milostiv, incet la manie si bogat in bunatate, dar a considerat ca ninivenii nu sunt vrednici de iertarea lui Dumnezeu. Atat Amos, cat si Tefania stiau ca oamenii nu au nicio sansa decat daca Il cauta pe Domnul, adica se sileau sa traiasca drept si in smerenie. Hagai stia ca nu poti acorda prioritate altora decat lui Dumnezeu, fara ca aceasta sa te coste.
Despre autor
SILVIU TATU este profesor universitar la Institutul Teologic Penticostal din Bucuresti. A obtinut abilitarea la Scoala doctorala „Ecumene” din cadrul Universitatii Babes‑Bolyai din Cluj-Napoca in 2018. Printre publicatiile sale se numara: 29 Parabole din Biblie, Introducere in studiul Vechiului Testament: cartile profetice si poetice, Domnul imparateste, Cand Leul rage, Nestemate biblice, O patrie noua si un neam mare etc.
In calitate de specialist in limba ebraica si Vechiul Testament, a participat in patru colective de traducere a Bibliei ebraice in limba romana. Cea mai recenta aparitie este Biblia dupa textul ebraic, vol. 5: 1 si 2 Samuel (Bucuresti, Humanitas, 2024).
Slujeste ca prezbiter in Biserica Crestina dupa Evanghelie „Betel” din Sibiu.
Este casatorit cu Cornelia si familia lor a fost binecuvantata cu trei fiice si cinci nepoti.
CUPRINS
Abrevieri
Cuvant-inainte
PARTEA INTAI: AMOS
INTRODUCERE: De ce are teologia relevanta pentru omul contemporan?
I – Dumnezeu este Suveranul care judeca popoarele.
(Amos 1: 3–2: 5) 19
Oracol privitor la aramei
Oracol privitor la filisteni
Oracol privitor la fenicieni
Oracol privitor la edomiti
Oracol privitor la amoniti
Oracol privitor la moabiti
Oracol privitor la iudei
1. Judecata lui Dumnezeu este ferma.
2. Judecata lui Dumnezeu este incluziva
3. Judecata lui Dumnezeu este dreapta
II – Dumnezeu Isi judeca poporul. (Amos 2: 6-16)
Oracol privitor la israeliti
1. A cumpara mana de lucru a saracului la un pret sub nivelul pietei este pacat.
2. A-ti impune voia in defavoarea majoritatii doar din considerente de clasa este pacat.
3. A-ti deprinde copilul cu libertinajul este pacat. 34 4. Lascivitatea conduce la idolatrie, motiv pentru care este pacat.
5. A reprima glasul opozantilor (nazirei si profeti) este pacat.
III – Dumnezeu Isi comunica intentiile. (Amos 3: 1–15)
1. Dumnezeu il „cunoaste” pe Israel. Cunoasterea este o conditie preliminara comunicarii veritabile.
2. Dumnezeu comunica perfect cu cei care Il asculta.
3. Dumnezeu intervine condamnandu-l pe cel care abuzeaza de relatia cu Sine.
IV – Dumnezeu este Suveranul care acorda mila. (Amos 4: 1–13)
1. Dumnezeu detine controlul asupra tuturor circumstantelor care ne produc noua disconfort.
2. Dumnezeu foloseste suferinta ca mijloc extrem pentru recuperarea comuniunii cu poporul Sau.
3. Desi Dumnezeu este indelung rabdator cu poporul Sau, dreptatea Sa se va revarsa cu siguranta peste rebelii care au abuzat de aceasta.
V – Dumnezeu este Suveranul care condamna religiozitatea si traditiile moarte. (Amos 5: 1–6: 14)
1. Oricat de venerabila ar fi traditia inchinarii tale, ea nu poate fi o scuza pentru nedreptatirea fratilor tai.
2. Oricat de coerenta teologic este traditia inchinarii tale, ea nu poate fi o scuza pentru nedreptatirea fratilor tai.
3. Oricat de confortabila ar fi traditia inchinarii tale, ea nu este o scuza pentru nedreptatirea fratilor tai.
VI – Dumnezeu este Suveranul care Se indura. (Amos 7: 1–9: 15)
PARTEA A DOUA: IONA
VII – Ascultarea nu este negociabila. (Iona 1)
Unde este suficient de departe de Dumnezeu?
Cand falimenteaza o religie?
VIII – Rugaciunea de multumire (Iona 2)
Psalm de multumire sau imn de lauda?
Psalmul lui Iona
IX – Ascultarea formala (Iona 3–4)
Succes misionar in ciuda ascultarii formale
Prejudecatile ca obstacol
PARTEA A TREIA: TEFANIA
X – Religiozitatea si superstitia (Tefania 1: 1–2: 3)
Contextul biblic
Contextul romanesc
Vorbirea crestinului
Solutiile profetului pentru vorbire si superstitie
XI – Judecata lui Dumnezeu asupra paganilor (Tefania 2: 1–15)
Contextul biblic
Contextul biblic si contemporan
Aplicatii contemporane
XII – Judecata lui Dumnezeu asupra lui Israel (Tefania 3: 1–20)
Contextul biblic
Semnificatii
PARTEA A PATRA: HAGAI
XIII – Cugeta la caile tale! (Hagai 1: 1–15)
Contextul biblic
Contributia lui Hagai
Aplicatii contemporane
XIV – Spiritul ca slava (Hagai 2: 1–9)
Motivatia mesajului
Rezonanta contextului lui Hagai in vremurile noastre
XV – Persista pe calea cea buna. (Hagai 2: 10–23)
A treia misiune a lui Hagai
Mesajul catre popor prin Zorobabel (Hagai 2: 20–23)
Bibliografie selectiva
Lucrari bibliografice
Comentarii
Studii
Indice de referinte biblice
Categorii librarie online
-Edituri /Promotii
-Cărţi noi
-Promoţii
-- 14,53 leiPRP: 15,63 lei (-7,04%)
- 42,75 leiPRP: 45,00 lei (-5%)
- 69,99 leiPRP: 77,77 lei (-10%)
RECENZII