Canonul (im)perfectiunilor. Excurs comparatist - Ioana Pavel
DESCRIERE
Ioana Pavel a absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universitatii Babes-Bolyai, specializarea Limba si literatura romana – Literatura universala si comparata. A urmat cursurile programului masteral de Studii literare romanesti, apoi si-a continuat studiile cu un doctorat, sub coordonarea prof. univ. dr. Ruxandra Cesereanu. Este prezenta cu studii in diverse volume si in publicatii stiintifice cu indexare internationala (Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory, Caietele Echinox), dar si cu eseuri sau cronici in reviste literare din Romania (Cultura, Vatra, Steaua).
Intre absolutizarea canonului si relativizarea acestuia, exista o zona ideatica percutanta pentru care Ioana Pavel are aplecare inclusiv atunci cand discuta varietatea gustului critic, ierarhiile impuse ori destramate cu tendinta, relatia centru-margine in care canonul este chestionat. Din acest unghi, si numai cuprinsul acestei carti foarte speculative este emblematic, prin gradele si dozarile conotative care sunt suculente, iscusite si marcate de o ironie aristocratica, as spune. Cat despre arborescenta ideilor, aceasta este impresionanta. Eruditia, spiritul combinativ, dar si selectiv, predilectia pentru dialogul conceptual si, nu in ultimul rand, directia comparatista fac ca prima parte, cea teoretica, a cercetarii, sa fie citita ca o meditatie argumentativa (pro si contra) despre canon. Metoda considerata adecvata este cea a montajului flexibil, care ingaduie problematizarea si chestionarea (inclusiv polemica a) canonului, cercetatoarea ferindu-se de extreme, adica atat de perspectiva traditionalista si conservatoare, cat si de aceea demolatoare si minimalista. Studiul de fata are, in acest sens, o energie de investigatie (de invidiat) a bataliilor conceptuale si ierarhice, de etapizare a ciclicitatii reciclarii canonului (in cvartetul canon-contracanon-anticanon-postcanon), de discutare a functiei premiilor literare, a rolului geniului ori celebritatii, de trecere prin -isme, politici culturale si literare. E meritul acestei investigatii vivace, cu energie ideatica admirabila, sa faca un slalom iscoditor si iscusit, punctand atat abordarile conventionale, cat si ratacirile ori abaterile de la canon.
Ruxandra Cesereanu
E limpede ca Ioana Pavel s-a documentat bogat, se vede placerea lecturii (a frecventarii mereu cu folos a bibliotecii) si a interpretarii. O serioasa armatura teoretica se afla la baza acestor pagini, doar ca nu exista nicio ostentatie conceptuala, instrumentarul fiind pus mereu in slujba interpretarii si a literaturii comparate. Autoarea are vocatie pentru a investiga lumea ideilor, pentru a realiza excursul comparatist pe care si-l propune. Cu inteligenta critica, ea da aici, dupa cum precizeaza, „o versiune” a reprezentarii canonului. As spune ca tipul de comparatistica practicat de Ioana Pavel este unul problematizant, bazat intotdeauna pe o documentare ce tinde spre exhaustivitate si indreptandu-se spre gasirea unei solutii sau macar spre instituirea unei argumentatii echilibrate.
Sanda Cordos
Absolutizarea canonului (prin fetisizarea „Marilor Carti” si a autorilor clasici) sau relativizarea sa excesiva (facuta sa tulbure perspectiva ierarhic-ordonatoare) reflecta un tip de radicalism ideologic si de dogmatism combatut indirect aici prin recursul la ironie si la nuanta – de unde si importanta „umbrelor” si a contururilor evanescente, ce se lasa deslusite doar de privirea contemplativa, pentru care esteticul nu e vorba goala. Departe de a lasa impresia unui produs de serie, studiul de fata se distinge prin spiritul de finete ce insufleteste mereu comentariul critic si printr-o eleganta stilistica admirabila – cu precizarea ca stilul nu e, aici, decat omul insusi. Littéralement et dans tous les sens.
Antonio Patras
Ochiul cu care imbratiseaza textele are caracteristicile la care se refera David Le Breton in cercetarile dedicate antropologiei simturilor: este simultan un ochi optic, glisand peste obiecte, survolandu-le si oferindu-ne o perspectiva de ansamblu, dar si unul haptic, atingand cu delicatete ferma detaliile care merita sa fie exhibate.
Cristina Bogdan
Proiectul articulat in cartea Canonul (im)perfectiunilor. Excurs comparatist este dublu planificat: pe de o parte, mai ales la inceput, el testeaza termeni si concepte operationale in lunga istorie a canonului, dar si a dezbaterii definirii lui, pentru stabilizarea unui instrumentar de lucru, urmand ca ulterior sa selecteze opere cu un inalt grad de autoreflexivitate, pentru a raspunde intrebarii care o preocupa de la bun inceput pe autoare: cum mediteaza literatura asupra siesi.
Mihaela Ursa
Categorii librarie online
-Edituri /Promotii
-Cărţi noi
-- 27,93 leiPRP: 29,40 lei (-5%)
- 54,86 leiPRP: 57,75 lei (-5%)
- 28,35 leiPRP: 37,80 lei (-25%)
Promoţii
-- 27,93 leiPRP: 29,40 lei (-5%)
- 54,86 leiPRP: 57,75 lei (-5%)
- 28,35 leiPRP: 37,80 lei (-25%)
RECENZII