Biblia dupa textul ebraic. 1 si 2 Samuel
DESCRIERE
Editie ingrijita de Maria Francisca Baltaceanu si Monica Brosteanu
Traducere, studii introductive si note de maria Francisca Baltaceanu, Monica Brosteanu, Melania Badic, Emanuel Contac, Octavian Florescu, Cristinel Iatan, Sorin-Ioan Loghin, Ovidiu Pietrareanu, Tarciziu‑Hristofor Serban, Silviu Tatu
„Textul Bibliei confirma, prin structura si istoria lui, teologia Treimii. Caci el are trei autori: Dumnezeu (inspiratorul lui suprem, izvorul Revelatiei), autorii textului consemnat in scris (primitorii si transmitatorii Revelatiei) si traducatorii textului originar. Cu volumul de fata, ne aflam in prezenta traducatorilor, exponenti ai «vorbirii in limbi», mediatori ai Duhului, pastori ai cuvintelor aflate in cautarea Cuvantului. Ei merita toata admiratia noastra. Pentru ca reusesc sa puna eruditia cea mai temeinica in serviciul cordialitatii, al nevoii de a intelege ceea ce e dincolo de intelegerea obisnuita.“ — ANDREI PLESU
In Biblia ebraica, cele doua carti ale lui Samuel, profetul a carui nastere e relatata la inceputul lor, constituie o singura unitate literara, in continuarea cartii Judecatorii.
Figura centrala in jurul careia se constituie naratiunea din 1–2 Samuel este regele David si toate personajele au legatura cu el. Povestea lui, un adevarat roman istoric, are o valoare literara exceptionala. Fin cunoscator al naturii umane, autorul sacru imagineaza profund si critic trairile personajelor in mijlocul framantarilor politice si al situatiilor familiale complicate care le modeleaza. Nu doar personajele principale – Samuel, Saul si David –, ci si cele episodice (fiii lui Eli, inteleapta Abigail, nefericita Mihal si sotui ei, Paltiel, credinciosul Urie etc.) alcatuiesc o galerie de portrete complexe, care incita la reflectie. Iar ilustrarile virtutilor si naravurilor ce se infrunta permanent in natura umana ne transmit invataturi valabile in orice timp. Pe langa textele narative intrepatrunse cu dialog, se remarca si minunate poeme (de ex. Cantarea Anei, din 1Sam 2, sau psalmul lui David din 2Sam 22).
Un loc important il ocupa Chivotul Legamantului, ca principala mostenire identitara a perioadei constituirii poporului. Evocarea prezentei Chivotului in diverse situatii e un mod de a intretine constiinta ca reusita existentei lui Israel este garantata de referirea permanenta la Domnul. Samuel, a carui nastere petrecuta in circumstante deosebite anunta un destin cu totul special, intrupeaza, asemenea lui Moise, aceasta reusita si idealul conducatorului harismatic, deopotriva profet, judecator, sef militar si lider religios, ales si inspirat de Dumnezeu. Ca ultim judecator al lui Israel, prin el se face trecerea la monarhie, ale carei inceputuri sunt insotite deja de o reflectie critica asupra ei, fiindu-i prevestite ineficienta si disparitia.
Volumul de fata, 1 si 2 Samuel, este al cincilea dintr-o serie care va cuprinde traducerile tuturor textelor Bibliei ebraice si al doilea din sectiunea a doua a acesteia, Neviim („Profetii“), insotite de studii introductive, note si comentarii.
Acest proiect se deruleaza in cadrul Colegiului Noua Europa.
Categorii librarie online
-Edituri /Promotii
-Cărţi noi
-- 40,56 leiPRP: 52,00 lei (-22%)
- 63,96 leiPRP: 82,00 lei (-22%)
- 63,96 leiPRP: 82,00 lei (-22%)
Promoţii
-- 40,56 leiPRP: 52,00 lei (-22%)
- 63,96 leiPRP: 82,00 lei (-22%)
- 63,96 leiPRP: 82,00 lei (-22%)
RECENZII